Nürburgring 2012

Övriga evenemang och tillställningar.
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: onsdag 23 november 2011 19:55:23
Jag har länge funderat på att åka dit och köra, bara för att ha kört där, på en av världens mest mytomspunna racingbanor.

Det har fallit på dels pengar, något som nu är ordnat med jobb och lite sparat.
Dels på att en rostig Volvo 740 GL inte skulle göra banan någon rätta alls, och det är ordnat medels en 940 turbo med väghållningskit.

Så jag överäger att åka ner nästa år, men det är tråkigt att åka ner ensam.

Har forskat lite i det, kopierar rakt från www.nuerburgring.de:

PRICES FOR TOURIST RIDES 2012:
1 lap: 26,- €
4 laps: 95,- €
incl. 1 ring°werk ticket, 10 % discount of onboard cameras
25 laps : 490,- €
incl. 1 ring°werk ticket, 10 % discount of onboard cameras
Annual ticket: 1.445,- €
incl. 2 ring°werk tickets, 10 % discount of onboard cameras
The validity of the new prices starts at the 01.01.2012.
Disregarding the terminal value the tickets lose their validity on the 31.12.2012.

Tider är:
http://www.nuerburgring.de/en/angebote/ ... leife.html

Verkar vara försvägsbiokning, så blir vi ett gäng härifrån bokar vi givetvis samtidigt.

Fler som har mer info eller är intresserade?
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91

Medlem 2011
Inlägg: 1004
Blev medlem: onsdag 21 april 2004 22:20:06
Ort: Red Street
Jag rullar i:
BMW, Porsche och VW.
InläggPostat: torsdag 24 november 2011 19:01:08
Ett rätt stort ämne. Det finns hela forum ägnade åt bara ringen.

Min dator är död , och det är för mycket att skriva på telefonen. Jag skall försöka åka runt föräldrarna i helgen och skriva ner något.
Apropå Springsteens "Racing in the street":

One of his best songs. The strips change, the cars change, the girls change. The heartache, the racing and the song stays the same...
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: torsdag 24 november 2011 22:18:43
P.P. skrev:Ett rätt stort ämne. Det finns hela forum ägnade åt bara ringen.

Min dator är död , och det är för mycket att skriva på telefonen. Jag skall försöka åka runt föräldrarna i helgen och skriva ner något.

Vore väldigt roligt. Du har varit där (kanske flera gånger?) förstår jag?

Det jag tänker mig är inte en ordnad gruppresa, utan mer "Jag ska åka ner och köra och ha skoj, och blir ännu roligare om fler har samma funderingar och kan tänka sig att åka ner samtidigt".
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91


Glidare
Inlägg: 86
Blev medlem: torsdag 03 juni 2010 17:31:29
Ort: Kalmar
Jag rullar i:
KingCab 2WD-97,Fiesta 1,1-79
InläggPostat: fredag 25 november 2011 10:13:37
Jag skulle väldigt gärna också åka dit. Men med ett tomt bankkonto pga arbetslöshet. Och en 245a rostigare än C.Larssons nämnda 740 så är det nog en 5årsplan
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.

Medlem 2011
Inlägg: 1004
Blev medlem: onsdag 21 april 2004 22:20:06
Ort: Red Street
Jag rullar i:
BMW, Porsche och VW.
InläggPostat: lördag 26 november 2011 15:47:43
Då skall jag försöka dela med mig av den massiva erfarenhet :whistle: min enda resa och mitt enda varv har gett mig:

Att åka till ringen är en pilgrimsresa som alla med motorintresse och en dragning till g-krafter i sid, och för all del eftersom det är ringen vi snackar om, även höjdled, bör göra.
Därför skall jag försöka få er att låta bli... MEN, sluta inte läsa nu, lite matnyttig info skall jag nog kunna blanda in i eländet.

Alltså, ringen kan jämföras med att man skulle stänga av vägsträckan Smedby-Ljungbyholm-Trekanten och så stora vägen tillbaka till Smedby igen. Och sätta upp vägräcken 3 meter ifrån banan hela vägen. Och låta 2-300 dårar köra så fort som det bara går där samtidigt. Det går åt bilar, hojar OCH människoliv där varje år (Man räknar lite lustigt, bara de som dödförklaras på banan hamnar i den statistiken, folk som körs till sjukhus först hamnar i den vanliga trafikolyckskolumnen, så det är svårt att veta exakt hur många som stryker med). Vet man inte vad man gör har man inte där att göra. Och som nybörjare på bana är det inte 1 av 1000 som gör det. Det kan ge intressanta nog upplevelser på Mantorp, där du ser så där 1km framför dig, och har möjlighet att dyka i depå varannan minut. På ringen ser du oftast 200m framför dig, och depån passeras som nybörjare var 11-13:e minut. OCH snittfarten är bra mycket högre...

Så mitt råd är, börja köra i sverige ett par år. Börja lugnt och stilla och utveckla sen dig själv och bilen tills dess att du vet hur du och den reagerar på olika situationer (man behöver inte köra med värstingsaker någonstans, men det underlättar SÅÅÅÅÅ mycket om du vet att bromsar, däck, motor och allt annat reagerar likadant den första som den femtionde gången du sätter rejäl press på dem). Kör i olika sammanhang, med olika snabba förare, i olika snabba bilar, på olika snabba banor, för det är det du kommer att utsättas för där nere.

Men, eftersom ingen ändå lyssnar på det jag säger, här kommer lite tips:

Utförlig brittisk sida, som har god koll på det mesta http://nurburgring.org.uk/

Min tripp http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39796 (har nog postat den länken förut, men som liten påminnelse)

Om du ändå skall ner som nybörjare, eller i huvud taget när det handlar om första gången, plugga för h-vete in hur banan går... Det är 2,2 mil och 72 kurvor vi snackar om här. Det är inget som fastnar på en kvart. Faktum är att 15 minuter är en hygglig första-tid runt där om man inte pluggat på innan... Visserligen nämns uttrycket "playstation generation" med avsmak av veteranerna när de ser nybörjare kasta runt sina bilar som om de vore leksaker där nere (och kraschar dem lika ofta), men Gran Turismo, och i ännu större utsträckning dataspelen GPL, GTR2 och GTL (jag upplever det som att de har mycket mer verklighetstrogen körkänsla) är tillsammans med en hyfsad ratt ett utmärkt sätt att veta om banan går åt höger eller vänster efter nästa krön. Spelen är dessutom några år gamla och kostar inte många kronor ute i handeln.

Sen finns det ju en MASSA videos att titta på, alla kanske inte är lika häftiga som



snabba som



eller lika snabbt avslutade som



Jag sa ju att nybörjare skall hålla sig borta...

Det finns också en ringen-kurs på svenska att läsa på http://rejsa.nu/ringenkurs/ Jag har inget att jämföra med, men de som har säger att den är ibland de bättre som finns därute.

Vad mer... öppet-tiderna som finns ute nu är inte huggna i sten, det kan verkligen ändra sig lite när som, så satsa på att vara där nere åtminstone en långhelg. Eller kanske ett gäng vanliga veckodagar, då det brukar vara betydligt mindre trafik på banan då. Visserligen kan banan vara stängd för allmänheten dagtid, men det är inget svårt att underhålla sig på div. småvägar i trakten ett tag (de är minst lika roliga som banan). Det är turist-trakter där nere, så det finns mycket kulturellt att titta på, och om inte annat ligger Bitburger-bryggeriet några mil bort.
Boende finns det gott om, vi hamnade i en by av Smedbys storlek, och i den fanns det 4 hotell och 6 restauranger. Visserligen ligger Blankenheim 3 mil ifrån banan, men det är skitlätt att hitta dit (följ Autobahn 1 till den tar slut) och 258:an till banan är riktigt fin och rolig att köra.

Några frågor?
Apropå Springsteens "Racing in the street":

One of his best songs. The strips change, the cars change, the girls change. The heartache, the racing and the song stays the same...
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: söndag 27 november 2011 12:23:44
P.P. skrev:
Några frågor?

Ja, varför är du så tråkig?
;)

Skämt åsido, är nog förnuftigt som du säger, man bör nog börja med att köra på t.ex Mantorp, Kinnekulle, Smedby-Ljungbyholm-Trekanten-Smedby m.m innan man ger sig ner dit. Det sistanämda alt. har ju dock nackdelen att fok kommer farande från fel håll ibland :shock:

Tanken va ju att åka lite "off season", tyskarna har ju inte semester samtidigt som vi, och en vecka när tyskar jobbar, bör det ju vara något mindre trafik på banan, men kanske å andra sidan fler snabba förare som jagar varvtider.

Eventuellt får man sikta på 2013 och ägna 2012 till banåka i Sverige.
Min, liksom säkert flera andras, erfarenhet sträcker sig till Go-Kart, bombrepor på ovan nänmda vägsträcka, och isracing.
Att man kört banan 100-tals gånger i Forza 2 och 3 och satt 7 minuter blankt (1000hk skyline 8-) ) tror jag spelar en väldigt liten roll IRL så att säga, visst, man vet på ett uns hur banan går, men krängning, stigning, g-krafter m.m simuleras inte direkt bra i ett spel. Dessutom går det inte i verkliga livet att trycka "restart" om det går åt helvete (Vilket dock många tonåringar idag verkar tro om annat).

Att köra i väta, som i sista filmen, är iaf inget som ska provas första gångerna, det säger t.om det sunda förnuftet.

Man kanske sammanfatta det med att du P.P som ändå har en del erfarenhet av bankörning, tycker det är en svår bana, och därför avråder oss "nybörjare som bara vill köra där för att ha gjort det" att köra den banan, innan vi har skaffat oss lite kunskaper, och lärt känna våran bil till 200%?

Hur som helst, bra input!
Jag är en rätt tacksam läsare då jag läser allt :geek:

Får köra bana här, innan man åker dit och hoppas det blir :auto-layrubber: istället för :auto-crash:
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91

Medlem 2011
Inlägg: 1004
Blev medlem: onsdag 21 april 2004 22:20:06
Ort: Red Street
Jag rullar i:
BMW, Porsche och VW.
InläggPostat: måndag 28 november 2011 10:47:12
Jag brukar kalla det mognad, inte tråkighet ;) Tjejerna tänder liksom mer på det...

Du kan få ett annat svar om du vill: Om du kör ringen det första du gör, så kommer ingenting annat att vara en häftig upplevelse igen. Det är som att börja sin fallskärmskarriär med ett basejump ifrån ölandsbron, ALLT annat kommer att blekna i jämförelsen...

Off season vete katten om det finns. Då är det nog verkligen Off season vi snackar, tidig vår eller sen höst, med vidhängande risk för taskigt väder. Det kommer folk ifrån hela världen dit, så semestersäsonger infaller lite när som.
Sen finns det ju alltid mer eller mindre populära tider...
Apropå Springsteens "Racing in the street":

One of his best songs. The strips change, the cars change, the girls change. The heartache, the racing and the song stays the same...
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: måndag 28 november 2011 20:04:49
P.P. skrev:Du kan få ett annat svar om du vill: Om du kör ringen det första du gör, så kommer ingenting annat att vara en häftig upplevelse igen. Det är som att börja sin fallskärmskarriär med ett basejump ifrån ölandsbron, ALLT annat kommer att blekna i jämförelsen...

Haha, förstod det.
Den risken föreligger helt klart. Kanske är roligare att suga på karamellen, och köra bana i Sverige hela 2012 som sagt, och köra ner -13 eller -14 :)
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91

Återgå till Evenemang

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron