Audi 100 turbo -88 Får ingen gnista

Snack relaterat till fordonsteknik :)

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: fredag 09 april 2010 23:56:22
Hallå här.
Tänkte se om någon kanske haft samma fel på en audi 100.
Får ingen gnista.

Förra ägaren trodde det kunde vara tändmodul eller hallgivare.
Men tänkte se om ni kanske kunde lista ut om det kanske är något annat så man vet i förväg.
Har inte fått hem bilen en så har inte hunnit testa något.

Sen tänkte jag se om någon visste om hallgivaren kan passa från en audi 80 -92a
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing
Användarvisningsbild
ordförande
Inlägg: 431
Blev medlem: lördag 31 mars 2007 16:19:47
Ort: Kalmar
InläggPostat: lördag 10 april 2010 02:08:34
Va är det för reg nr på den?
Jag hade en 88 Audi 100 turbo en gång. Man blir ju lite små fundersam om de kanske är den. Finns ju inte så många av dem :wink:
A4 quattro som brukis, Yamaha R1 som leksak :twisted:
Ordförande, East Coast Car Club
Användarvisningsbild

Helvild
Inlägg: 1773
Blev medlem: måndag 03 november 2003 19:50:12
Ort: Kalmar
InläggPostat: lördag 10 april 2010 09:00:29
100 turbo sitter de väl en 5:a i, e väl bara 4:a i 80:n ? tror inte hallgivare passa där emellan, ev tändmodul.
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta.
BPU-kittad 740 turbo
Suzuki samuraj,
Biltransporter utföres i mån av tid.

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: lördag 10 april 2010 16:01:28
Xeizz skrev:Va är det för reg nr på den?
Jag hade en 88 Audi 100 turbo en gång. Man blir ju lite små fundersam om de kanske är den. Finns ju inte så många av dem :wink:


DLB540
Tro inte den är den för denna har bara haft 3ägare :P

Sleeper_86 skrev:100 turbo sitter de väl en 5:a i, e väl bara 4:a i 80:n ? tror inte hallgivare passa där emellan, ev tändmodul.

Sant så sant. Och autoexperten hade fel om tändmodulen då den passade inte heller.
Men fick med en ny tändmodul. så ska testa nästa gång man åker till garaget att koppla in den och se om man får någon gnista då.
och köpa hem en ny hallgivare :)
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: söndag 11 april 2010 15:57:04
Idag så var jag å Alex och håll på testade lite.
Testade med den andra tändmodulen inget nytta så. mätte lite i kablarna till tändmodulen.
Och först fick vi spänning. men sen när vi testade igen så fick vi ingen spänning.
Så det var lite mysko men fick aldrig någon gnista någon gång.

Någon som vet var man kan få tag på ett el schema.
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: söndag 11 april 2010 21:19:29
Tänkte se om ni kanske vet om man kan koppla direkt 12v på tändmodulen och skippa ECUn.

för det är 3stift.
1 JORD
2 signalpuls = 5V
3 Spänning = 12V

och man dra nya kablar från batteriet och koppla på 1 och 3.
Kan det gå eller kan man förstöra något?
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 1869
Blev medlem: tisdag 24 juni 2003 14:20:00
Ort: Trekanten
InläggPostat: söndag 11 april 2010 21:58:53
Har för många år sedan haft liknande problem fast på en Passat men e ju liknande. Det va faktiskt tändningslåset som strulade på den.
Men har du spänning fram till modulen lr inte förstod inte det riktigt? Att börja koppla konstant plus å minus kan ställa till de om man ej är säker, lätt att man bränner en styrbox då :D
Brumm brumm å summ summ....

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: söndag 11 april 2010 23:22:03
Kemargoi skrev:Har för många år sedan haft liknande problem fast på en Passat men e ju liknande. Det va faktiskt tändningslåset som strulade på den.
Men har du spänning fram till modulen lr inte förstod inte det riktigt? Att börja koppla konstant plus å minus kan ställa till de om man ej är säker, lätt att man bränner en styrbox då :D


Okej. kanske man ska testa byta.
Hade spänning fram en stund. men fick aldrig någon gnista ändå.
Nästa gång vi mätte fick vi inte fram någon spänning.

Ju det är det jobbiga utan ett elschema man vet inte hur det är kopplat.
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing


Övningskörare
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 11 april 2009 00:54:19
InläggPostat: söndag 09 maj 2010 16:04:14
prova en enkel sak kontakten bak på tändningslåset tryck in den hårt samtidigt som du vrider runt sitter en bricka där i som ofta blir sliten.^^
Aga-Diff
Nygärde Racing

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: tisdag 08 juni 2010 21:18:02
Ingen som har dom givarna som ska sitta över växellådan att låna ut.
så man kan kolla upp om det är dom innan man bekosta på sig.
Eller vet hur man mäter dom?
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing

Återgå till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron