Var och köpte mig en obesiktigad Ford Sierra i fredags och besiktade den idag (måndag)
Gick väll inte jättebra!
Jag må ha slått ett rekord, dock inget eftersträvansvärt sådant.
Följande problem uppkom.
1. HC-Halt tomgång, för hög
2. CO-halt tomgång, för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög
4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig
Och värdena var som följer. SBPs gränsvärden inom parentes:
CO: 0,8 (0,5)
CO 2500: 2,7 (0,3)
HC: 999 (100)/ SBPs apparat kunde bara skriva upp till 999 på pappret egentliga värdet var: 2720
Lambda: 0,87 (0,95-1,09)
Någon som har ett förslag på vad som felar. Bytte stift, olja+filter och luftfilter innan besiktningen. 3ans gamla stift var kolsvart. Men en cylinder utan tändning borde väll inte kunna ge 27 gånger det tillåtna HC-värdet?
Så frågan är vad som kan vara galet. Bilen går ojämnt på tomgång när den är nystartad. Varvar upp till ca 4000rpm och släpper så går den jämnt på tomgången igen, i några minuter och börjar sedan tjura.
Några förslag?
Hjälp med felsökning. FORD DOHC
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Glidare
Inlägg: 86
Blev medlem: torsdag 03 juni 2010 17:31:29 Ort: Kalmar Jag rullar i: KingCab 2WD-97,Fiesta 1,1-79 |
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car. "Horsepower" is how fast you hit the fence. "Torque" is how far you take the fence with you. |
Ventiltätningar, kolvringar, topppackning, ford, typ
en så pass hög HC halt pekar ju på att den lär förbränna en del olja, hur ser vevhusventilationen ut? katalysatorn? kompprov/leakdowntest. skotta på ut av bara helvete, sota ur den rejält. å åk bort å fråga om du skulle kunna få mäta den igen. brukar inte vara omöjliga bara man frågar först. Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta. BPU-kittad 740 turbo Suzuki samuraj, Biltransporter utföres i mån av tid. |
|
Låg lambda = går fett eller oförbränd olja. Gör kompprov så gissar jag att du har sitt svar där. Har blåst 2topp packningar på Ford dohc motorer.
A4 quattro som brukis, Yamaha R1 som leksak
Ordförande, East Coast Car Club |
|
Glidare
Inlägg: 86
Blev medlem: torsdag 03 juni 2010 17:31:29 Ort: Kalmar Jag rullar i: KingCab 2WD-97,Fiesta 1,1-79 |
Kompprov, någon som har en kompprovare att låna ut eller som jag kan åka till och få hjälp att testa. Katten är förmodligen aldrig bytt så det kanske kunde behövas. Ska kolla över vevhusventilationen ikväll. Leakdowntest? Skottade på duktigt, varvstoppet på trean kom vid ca 120 om jag minns rätt. Väl framme stog bilen stilla ca 1,5minut innan avgasprovet genomfördes.
Okej. 1ans och tvåans stift var normalfärgade. 3ans som sagt kolsvart, och nu när jag kollade så upptäckte jag att 4ans stift var kritvitt. Konstigt. Toppackningen framstår som ganska klen. Finns det ngn förstärkt eller rallyvariant? "Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car. "Horsepower" is how fast you hit the fence. "Torque" is how far you take the fence with you. |
Konstigt.. det är där rätt olika på DOHC.. jag körde min riktigt stenhårt en hel vinter utan något ras
Mitsubishi Lancer Evolution III GSR
Team KRÄNGHÄNG.. goes sideways... gets wasted! |
|
Glidare
Inlägg: 86
Blev medlem: torsdag 03 juni 2010 17:31:29 Ort: Kalmar Jag rullar i: KingCab 2WD-97,Fiesta 1,1-79 |
Har du hunnit skrota sierran eller finns det användbara delar kvar på den? "Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car. "Horsepower" is how fast you hit the fence. "Torque" is how far you take the fence with you. |
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster