Hjälp med felsökning. FORD DOHC

Snack relaterat till fordonsteknik :)


Glidare
Inlägg: 86
Blev medlem: torsdag 03 juni 2010 17:31:29
Ort: Kalmar
Jag rullar i:
KingCab 2WD-97,Fiesta 1,1-79
InläggPostat: måndag 26 juli 2010 14:23:19
Var och köpte mig en obesiktigad Ford Sierra i fredags och besiktade den idag (måndag)

Gick väll inte jättebra!

Jag må ha slått ett rekord, dock inget eftersträvansvärt sådant.

Följande problem uppkom.

1. HC-Halt tomgång, för hög
2. CO-halt tomgång, för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög
4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig

Och värdena var som följer. SBPs gränsvärden inom parentes:

CO: 0,8 (0,5)
CO 2500: 2,7 (0,3)
HC: 999 (100)/ SBPs apparat kunde bara skriva upp till 999 på pappret egentliga värdet var: 2720
Lambda: 0,87 (0,95-1,09)

Någon som har ett förslag på vad som felar. Bytte stift, olja+filter och luftfilter innan besiktningen. 3ans gamla stift var kolsvart. Men en cylinder utan tändning borde väll inte kunna ge 27 gånger det tillåtna HC-värdet?

Så frågan är vad som kan vara galet. Bilen går ojämnt på tomgång när den är nystartad. Varvar upp till ca 4000rpm och släpper så går den jämnt på tomgången igen, i några minuter och börjar sedan tjura.

Några förslag?
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarvisningsbild

Helvild
Inlägg: 1773
Blev medlem: måndag 03 november 2003 19:50:12
Ort: Kalmar
InläggPostat: måndag 26 juli 2010 16:27:20
Ventiltätningar, kolvringar, topppackning, ford, typ :wink:

en så pass hög HC halt pekar ju på att den lär förbränna en del olja, hur ser vevhusventilationen ut?
katalysatorn?
kompprov/leakdowntest.

skotta på ut av bara helvete, sota ur den rejält. å åk bort å fråga om du skulle kunna få mäta den igen. brukar inte vara omöjliga bara man frågar först.
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta.
BPU-kittad 740 turbo
Suzuki samuraj,
Biltransporter utföres i mån av tid.
Användarvisningsbild
ordförande
Inlägg: 431
Blev medlem: lördag 31 mars 2007 16:19:47
Ort: Kalmar
InläggPostat: måndag 26 juli 2010 18:06:43
Låg lambda = går fett eller oförbränd olja. Gör kompprov så gissar jag att du har sitt svar där. Har blåst 2topp packningar på Ford dohc motorer. :)
A4 quattro som brukis, Yamaha R1 som leksak :twisted:
Ordförande, East Coast Car Club


Glidare
Inlägg: 86
Blev medlem: torsdag 03 juni 2010 17:31:29
Ort: Kalmar
Jag rullar i:
KingCab 2WD-97,Fiesta 1,1-79
InläggPostat: måndag 26 juli 2010 19:21:26
Sleeper_86 skrev:Ventiltätningar, kolvringar, topppackning, ford, typ :wink:

en så pass hög HC halt pekar ju på att den lär förbränna en del olja, hur ser vevhusventilationen ut?
katalysatorn?
kompprov/leakdowntest.

skotta på ut av bara helvete, sota ur den rejält. å åk bort å fråga om du skulle kunna få mäta den igen. brukar inte vara omöjliga bara man frågar först.


Kompprov, någon som har en kompprovare att låna ut eller som jag kan åka till och få hjälp att testa.

Katten är förmodligen aldrig bytt så det kanske kunde behövas. Ska kolla över vevhusventilationen ikväll.

Leakdowntest?

Skottade på duktigt, varvstoppet på trean kom vid ca 120 om jag minns rätt. Väl framme stog bilen stilla ca 1,5minut innan avgasprovet genomfördes.

Xeizz skrev:Låg lambda = går fett eller oförbränd olja. Gör kompprov så gissar jag att du har sitt svar där. Har blåst 2topp packningar på Ford dohc motorer. :)


Okej. 1ans och tvåans stift var normalfärgade. 3ans som sagt kolsvart, och nu när jag kollade så upptäckte jag att 4ans stift var kritvitt. Konstigt.

Toppackningen framstår som ganska klen. Finns det ngn förstärkt eller rallyvariant?
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarvisningsbild

Racer
Inlägg: 515
Blev medlem: lördag 03 februari 2007 12:32:47
Ort: Världsmetropolen Lindsdal
InläggPostat: måndag 26 juli 2010 19:35:03
Konstigt.. det är där rätt olika på DOHC.. jag körde min riktigt stenhårt en hel vinter utan något ras :roll:
Mitsubishi Lancer Evolution III GSR
Team KRÄNGHÄNG.. goes sideways... gets wasted!


Glidare
Inlägg: 86
Blev medlem: torsdag 03 juni 2010 17:31:29
Ort: Kalmar
Jag rullar i:
KingCab 2WD-97,Fiesta 1,1-79
InläggPostat: måndag 26 juli 2010 23:38:38
Hallon skrev:Konstigt.. det är där rätt olika på DOHC.. jag körde min riktigt stenhårt en hel vinter utan något ras :roll:


Har du hunnit skrota sierran eller finns det användbara delar kvar på den?
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.

Återgå till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster