Olika sprut, vilka erfarenheter?

Snack relaterat till fordonsteknik :)
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 1649
Blev medlem: fredag 14 maj 2004 03:35:49
Ort: Kalmar
InläggPostat: söndag 15 augusti 2010 13:13:51
Jag funderade lite häromkvällen om vilka sprut folk på det här forumet har erfarenhet av.

Autronics var det väl några grabbar som körde i stan förut och vad jag förstått är det ett sprut som i princip inte har några begränsningar och ska klara det mesta. Enda problemet är väl prislappen.
Apexi Power FC körs ju av många wankelgrabbar och det hade jag ju själv i min 7:a. Är ett system som stödjer de flesta japanska bilar och är ett mellanting mellan en omprogramerbar original ecu och ett "stand alone system" ex. Autronics Sm4. Saknar vissa grejer som "stand alone" systemen har men är i gengäld väldigt enkel att montera och har en betydligt bättre prislapp.
Sen har vi ju Haltech som kör plug and play ECU's och beroende på vilken du köper så finns det stöd för både 4 cylindriga, 6 cylindriga, överladdad 2-skiviga wanklar, v8 och 3-skivig överladdad wankel. Var väl också några i stan som körde det förrut. Vet inte om någon i nutid har detta, vad säger ni andra?

Sen har vi ju självklart Vems:et som verkar vara det alla snackar om nu, ska tydligen funka till det mesta förutom sekventiella turboseutuper. Men kan man bara bygga om vakuumet så att båda turbosarna jobbar gemensamt så ska det med funka. Är ju ett svenskt märke så god support verkar det finnas med.

Så vad säger ni om dessa här ovanför, är det bra eller dåligt, och isf varför?

Det jag undrar mer om är även om någon har erfarenhet av andra sprut ex. Link.
För övrigt så finns det även ett märke som heter Vipec, men dom köper sina sprut av Link och sätter sin logga på dem, ex Vi-Pec v44 som är samma som Link G4.
Kan nämna några mer som hade vart intressant att veta mer om: EMS, Motec, Microtech och Adaptronic.
kan ni några fler som skriv på :)
Mazda rx-7 R2 [såld]
Suzuki Swift mkII GTI
Mazda Rx-7 Re amemiya
Användarvisningsbild
ledamot
Inlägg: 20541
Blev medlem: tisdag 03 juni 2003 17:32:02
Ort: Kalmar
InläggPostat: tisdag 17 augusti 2010 20:36:01
Vems var en MegaSquirt-klon från början. Någon tyckte att Motorola's 68k processorn var tråkig, och att Atmel's avr var mycket bättre. Så den personen portade megasquirt-koden helt enkelt. Och använde Megatune (mappningsprogramvaran till Megasquirt) för att ställa in sprutet. Sedan dess har det kommit ut ett flertal nya versioner av vems, så numera är det mer olika megasquirt. Dock var det till för några månader sedan fortfarande Megatune man mappade med, men nu har dom tagit fram Vemstune.
Den klarar mycket, men man behöver veta vilken version av firmware och tuningmjukvara som går ihop med vilken motor. Dessutom finns olika konfigurationer av hårdvaran beroende på trigger etc. Men har man kontakt med någon som kan vems, så man får lite hjälp med att välja rätt, så fungerar det fint. Har hejdlöst mycket inställningar och finesser. Vilket gör att det blir hejdlöst många inställningar att gå igenom när man ska ha igång det.
Det är människor från flera länder som har konstruerat vems, huvudkontoret verkar ligga i ungern. Det är tydligen där dom sätts ihop. Se http://www.vems.hu Tyvärr är dokumentationen inte jättekul.
Vems köps monterat, vad jag vet finns det inga kit att köpa. Allt är ytmonterat, så det är inte så kul att löda i vilket fall.

Megasquirt är liknande, finns flertalet olika versioner. Från en enkel version 1 (men kortet heter 2.2...) som i grundutförande bara hanterar bränsle. Mycket bra för en ovan som vill lära sig, är ett lagom stort steg från förgasare...
Till version 3, som stödjer hur mycket som helst, inklusive loggning till minneskort.
För en mer komplett jämförelse av MS-versioner, se: http://www.msextra.com/feature-xref.html
MS köps antingen komplett ihopbyggt, eller som kit.
/Kent

MegaSquirtad Volvo 240GLT -82 och en 760, men mest en blå Kronan.
Bild
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: torsdag 23 september 2010 19:13:55
Hur är det min Nira?

Det är iaf svenskt och kommer ju med svensk bruksanvisning och tydligen bra program på svenska med bra hjälpavsnitt för nybörjare...

Sen har det tydligen "Limp Home", MIL och felkodsavläsning också ifall någon givare pajar...

Enda nackdelen är väll priset...

MEn någom som har erfarenhet av drift med ett sånt? Är väll så nära ett fabrikssprut man kan komma nästan.
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Användarvisningsbild

Farlig
Inlägg: 943
Blev medlem: söndag 24 augusti 2003 12:21:10
Ort: borgholm
InläggPostat: torsdag 23 september 2010 19:44:19
autronic sm4 alla dagar i veckan!! dess logg funktion är underbar!! man får vad man betalar för..


//Martin
Tittade in, å inuti satt en inuit å tittade ut
Användarvisningsbild
sekreterare
Inlägg: 1998
Blev medlem: lördag 13 december 2003 23:22:10
Ort: Kalmar
InläggPostat: torsdag 23 september 2010 21:39:52
C. Larsson skrev:Hur är det min Nira?

Det är iaf svenskt och kommer ju med svensk bruksanvisning och tydligen bra program på svenska med bra hjälpavsnitt för nybörjare...

Sen har det tydligen "Limp Home", MIL och felkodsavläsning också ifall någon givare pajar...

Enda nackdelen är väll priset...

MEn någom som har erfarenhet av drift med ett sånt? Är väll så nära ett fabrikssprut man kan komma nästan.



Jonas har det och är nöjd, han känner fler som har och är nöjda
STCS #5143 ECCC #3
Rökning dödar. Och om du dör, mister du en mycket viktig del av ditt liv
Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar
Katt = litet däggdjur med attitydproblem
Om du har ett paraply uppstucket i röven är det dumt att fälla upp det
Användarvisningsbild

Helvild
Inlägg: 1773
Blev medlem: måndag 03 november 2003 19:50:12
Ort: Kalmar
InläggPostat: fredag 24 september 2010 09:08:18
nIRA's "autotune" e väl ingen hitt, "nu har jag spikat hål i dina kolvar, vill du att jag ska justera så problemet inte uppstår igen" funktion typ.

Dok trevligt att nIRA har eftermarknads för commonrail dieslar.

Nja, Vems eller SM4 om jag nu skulle få för mig att köpa något
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta.
BPU-kittad 740 turbo
Suzuki samuraj,
Biltransporter utföres i mån av tid.
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: onsdag 20 oktober 2010 09:06:00
Personligen så har jag bara tittat lite lätt på MS, Vems och T5Suite (för Saab), dock inte använt på någon egen motor.
För egen del har jag endast använt Nira.




C. Larsson skrev:Hur är det min Nira?
Det är iaf svenskt och kommer ju med svensk bruksanvisning och tydligen bra program på svenska med bra hjälpavsnitt för nybörjare...
Sen har det tydligen "Limp Home", MIL och felkodsavläsning också ifall någon givare pajar...
Enda nackdelen är väll priset...
MEn någom som har erfarenhet av drift med ett sånt? Är väll så nära ett fabrikssprut man kan komma nästan.


När jag valde Nira så tittade jag runt på lite olika sprut men valde Nirat pga att det är helt svenskt i alla menyer, finns god support på svenska, kan användas på alla motorer oavsett om det är fördelare, tändkassett, coil-on-spole etc..
Mycket enkel installation!
Fixade till kabelstammen, talade om vilken motortillverkare, vilka spridare, vilka givare etc och sedan var det bara att vrida om nycklen och starta.
När kabelstammen är fixad tog det alltså 10min innan man kunde starta och man hade en motor som direkt var körbar.
Den biten har man ju läst otaliga trådar om på div forum med folk som har svårt att ens få motorn att starta med dom lite enklare spruten.

Som amatör på området mappning tycker jag att användarbok och hjälpavsnitt i programvaran är suveränt bra och lätt att förstå.
Påminner väldigt mycket om ett fabriksmonterat motorstyrsystem.
Det finns felkodsavläsning, om en givare pajjar så går den i "limp home" och man kan i dom flesta fall köra hem ändå.
En annan sak jag gillar är att det är ett komplett system, dvs Nirat styr insprut, tändning, turbotryck, kylfläkt, responssystem, flatshift, shiftlight, vatteninsprutning, lustgas (både vått och torrt), luftspjäll till variabla insug, launch controll, kan styra automatlådor, kan styra elektriska gasspjäll m.m. m.m.
Alla in/utgångar är kortslutningsskyddade, du kan inte ta sönder något genom att koppla fel.

Nira sitter redan i vissa bilar från fabrik. Exempelvis Koenigsegg.
Nira är även riktigt stora på Diesel sidan, är väl en av få som tillverkar eftermarknads motorstyr till commonrail-diesel.
Nira är klart vanligast på motorer från Saab, Volvo och Audi.


Ska man ta fram det negativa så är det väl mest turboregleringen som jag inte riktigt gillar, den är lite väl avancerad, lite knepigt att förklara när man inte kan visa i programmvaran..
Sedan är det väl inte helt billigt heller, ligger på ca 15.000kr och med givare för egt, map/mat etc så hamnar man på ca 20.000kr
Jag har aldrig ångrat köpet!
(dessutom så kan man flytta över det till i princip vilken annan motor som helst)

För mer info om just Nira rekommenderas LG-Speed, Trollspeed eller helst Trendab!





Sleeper_86 skrev:nIRA's "autotune" e väl ingen hitt, "nu har jag spikat hål i dina kolvar, vill du att jag ska justera så problemet inte uppstår igen" funktion typ.
Dok trevligt att nIRA har eftermarknads för commonrail dieslar.
Nja, Vems eller SM4 om jag nu skulle få för mig att köpa något


Nira har en "autofuel calibration" ja, har dock inte använt den mer än att jag bara provat.
Ska väl igentligen bara ses som ett hjälpmedel till att finmappa låg-last och del-last under kategorin "bränslesnålt och miljö". :wink:




Men när det är dags att välja motorstyrsystem för just dig så tycker jag man ska anpassa det till bilens budget oxå.
Har man en gammal häck och inte tänkt att gå så högt i effekt så duger nog ett MS/Vems riktigt bra, har fått uppfattningen att det har svårt att hantera lite mera effektstarka motorer med stora spridare? (baserat på forumstrådar) Sedan vet jag inte hur det är med styrning av launch control? respons?
Köper man en dyrare bil och lägger mycket på trim till den så tycker jag nog att det är en bra investering att lägga till lite för ett bättre motorstyrsystem.
Man får vad man betalar för "Pay more, Get more"
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 1649
Blev medlem: fredag 14 maj 2004 03:35:49
Ort: Kalmar
InläggPostat: onsdag 20 oktober 2010 22:02:43
Intressant att du nämner att det är fördelaktigt till stora spridare.
På wankel generellt så har man ju rätt stora spridare och de flesta som åker eftermarknadsturbo har ju upp till 1680 cc.
Har dock aldrig hört någon där som kör Nira. Är kanske för att det finns mer erfarenhet i Australien/nya zeeland och Japan som vi svenskar tar deras beprövade metoder.

Låter dock vettigare efter Jonas inlägg än vad jag har hört om Nira tidigare.
Mazda rx-7 R2 [såld]
Suzuki Swift mkII GTI
Mazda Rx-7 Re amemiya

Återgå till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron