Bil: Volvo 740 GL -90, LH 2.4
Ja, åkte igenom en vattenpöl (modell stor) med 740:in tidigare idag, och då tappade den tomgången, men gick bra i övrigt. Vatten hade kommit in inne i bilen dock, och boxen hade blivit blöt.
Sen på vägen hem gick den sämre och sämre, men hade tomgång och gick på 3 när ja kom hem, efter att jag stängt av den startar den inte mer.
Felkodsdosan kunde inte visa felkoder på bränslet, utan lampan lös hela tiden, så jag tog upp och torkade boxen, och då slocknade lampan, men går fortfaronde inte få kontakt och läsa ut felkoder.
Tändningen hade 1-1-1, så inga fel.
Nu har bilen stått i 3 timmar, och nu startade den direkt, men dog efter 5 sekunder, tre gånger, och nu startar den inte igen. Kolsvarta sura stift.
Ska hämta ett nytt sopparelä och prova med, boxen hade jag isär, men såg inget som va trasigt.
Innan har bilen gått klockrent, inte ett problem, dragit runt 0,9 och alltid startat, så genom det har jag uteslutit fel på viktiga komponenter.
Har boxen pajat tror ni?
Ibland ska man allt ha otur, lite segt bara att den inte pallade lite vatten denna gången
Volvo 740 GL -90 startar inte efter vattenpöl i 70
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering! Kör: Volvo 940 Turbo -91 |
|
vatten i fördelaren?
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta. BPU-kittad 740 turbo Suzuki samuraj, Biltransporter utföres i mån av tid. |
|
Ja det är möjligt det också. Men då borde bränslepumparna gå.. Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering! Kör: Volvo 940 Turbo -91 |
|
Vart ute och kollat lite, och det knäpper i bränslepumpsrelät när man slår på tändningen, men ingen pump går och ingen bensin kommer fram.
ispropp? Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering! Kör: Volvo 940 Turbo -91 |
|
Mätt nu, ingen ispropp, det kommer ingen ström fram till pumparna helt enkelt.
Säkringar hela. Sopparelät slår till som det ska verkar det som. Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering! Kör: Volvo 940 Turbo -91 |
|
Sopparelät(vita) har 2 kontakter, den främmre när det är monterat, är den du hör slå. Står för matningen till boxarna. Den bakre av dom är matningen till pumparna. Ska bara dra när den får tändpuls, styrs via bränsleboxen. (ifall man krockar och motorn stannar ska de inte kunna pumpas ut bensin vid ev läckage.) Tändimpuls får den från vevaxelgivaren bakom motorn, läser på svänghjulet. Mät upp denna givare,
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta. BPU-kittad 740 turbo Suzuki samuraj, Biltransporter utföres i mån av tid. |
|
Felet fixat. Bytte styrbox till en annan beg och nu fungerar det
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering! Kör: Volvo 940 Turbo -91 |
|
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst