Såg något liknande på zatzy... massa intresanta frågor som man hade funderat över. Men inte vågat/orkat skapa en tråd för att ställa dom..
så:
om man betongfyller ett motorblock, hur funkar det då med kylningen för toppen?
hur fungerar en extern wastegate? (leder avgaserna förbi turbon, men vart?)
allmän frågetråd
23 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta. BPU-kittad 740 turbo Suzuki samuraj, Biltransporter utföres i mån av tid. |
|
Bra idé, tror detr är många som är rädda för att starta en ny tråd om nåt dom undrar över. Då är det nog enklare om man ser att det finns en sån här frågetråd
Så vi börjar väl då...
Beror på vad du ska ha motorn till, ska du endast köra 402 meter i taget så kan du fylla ända upp, dock tappar du då all kylning i toppen så livslängden minskas drastiskt! Men det kvittar ju om man bara kör så korta sträckor och i en tävlingsmotor som förmodligen plockas ner och renoveras mellan varven. Ska du ha betongfyllning för gata så kan du fylla upp till vattenpumpen hål, eventuellt lite till men att du gröper ur för hålet till pumpen. Då kyler vattnet toppen där den mesta värmen finns, oljekylning under kolvarna är att föredra då du betongfyller då det räcker till att kyla underifrån där det inte alstras så mycket värme. Men glöm inte att borra blocket efter du har betongfyllt eftersom betongen pressar fodrerna mot sitt centrum.
Aantingen släpper du ut avgaserna rakt ut i luften, eller så drar du in dom i avgasröret nånstans efter turbon. Who the f*ck is AERO??!
Burnout-compettion pro Youre fast kid,youre real fast! But as long as I'm around you only be the second best. |
|
kanonbra tråd, har själv haft massa frågor man inte själv vetat svaret på. Just nu ble de dess värre tomt....
Det finns inga dumma frågor & dom dumma människorna e dom som inte ställer frågorna. Bättre att verka dum, i så fall, för en stund än att inte veta alls.... Kommer med en fråga så fort den dyker upp...... |
|
det tackar vi för.. blev man lite klockare idag med.. men för det inte ett j*vla liv om man kör avgaserna rakt ut i luften?
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta. BPU-kittad 740 turbo Suzuki samuraj, Biltransporter utföres i mån av tid. |
|
Jo det för ett JÄÄÄVLA liv rent ut sagt om dom kommer direkt från wg. Ett speciellt ljud som jag tycker är jäkligt fränt
Dock så låter det ju inget om du ligger på jämn gas då wg-ventilen är stängd. Den öppnar endast på laddtryck Who the f*ck is AERO??!
Burnout-compettion pro Youre fast kid,youre real fast! But as long as I'm around you only be the second best. |
|
Jag körde med öppen wg ett tag, men det gick inte att höra missljud eller spikningar, dessutom tröttnar man rätt fort... men det lät fränt!
|
|
Nästa dumma fråga... hur mycket mos pallar en supra MK3 3,0 bottendel för original?
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta. BPU-kittad 740 turbo Suzuki samuraj, Biltransporter utföres i mån av tid. |
|
En fråga till:
Hur kan en 4gas mätare mäta lambda värde? ECCC Medlem #9
Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i |
|
änu dummare fråga då..... vad är en 4gas mätare?
http://www.garaget.org/show.php?car=20832
BW|TurboNicke___________________________Zviper |
|
En sådan du brukar stöta på hos besikningen, mäter HC, CO, Lambda och CO2 (ibland mer) men hur fasen kan den mäta lambda värde? den vet ju varken hur mycket bränsle som sprutas in eller luftmassa/mängd...??? ECCC Medlem #9
Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i |
|
Nu blandar du ihop prylarna Z. Lambda är en enhet. Lambda1 = 14.7:1 Det är i teorin det optimala blandningsförhållandet mellan luft och bränsle (bensin) Alltså 14.7 kilo luft krävs för att förbränna 1 kilo bensin. Detta är lite beroende av hur mycket hydrogen och kol som finns i bränslet, alltså är det lite olika beroende på oktan t.ex. Lambdasonden har inte heller den blekaste aning om bränslemängd eller luftmassan. Lambdasonden ger bara signaler till styrboxen, den i sin tur vet redan och luftmassan och har grovkorrigerat bränslemängden efter detta. Där kommer lambdasonden med i spelet. den mäter syrehalten i avgaserna, den skickar i sin tur ett värde till styrboxen. Styrboxen tolkar detta värde och finkorrigerar bränslet efter detta. Mycket syre i avgaserna tyder på snål blandning, och lite syre tyder på fet blandning. Lambdasonden tar referensluft utifrån för att ha något att jämför med. Om jag minns rätt så är väl Bosch-standard att ge 0.45V vid Lambda1, högre spänning betyder fet blandning och lägre spänning är snål blandning. Såå, en 4gasmätare som mäter lambda funkar på samma sätt. Men säkert med lite annorlunda teknik eftersom den vanliga lambdasonden kräver ca. 600 grader för att fungera korrekt. Who the f*ck is AERO??!
Burnout-compettion pro Youre fast kid,youre real fast! But as long as I'm around you only be the second best. |
|
vad är coilver(stavas?)
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta. BPU-kittad 740 turbo Suzuki samuraj, Biltransporter utföres i mån av tid. |
|
Finns en tråd här som förklarar coilovers
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... =coilovers Mvh |
|
Amatörfråga:
Skillnad på Volvo vit-motor och röd-motor? Jag begriper att det ena förmodligen är en äldre motor (B21, B230 osv) och det andra en nyare aluminiummotor, men varför kallas de för röd- respektive vit-motor? |
|
23 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst