Mange 33s VW Golf III GT 1,8 - Brukshink on a budget

Visa upp vad som sker i just ditt garage och ta del av andras förslag.


Glidare
Inlägg: 96
Blev medlem: måndag 27 april 2009 23:42:32
InläggPostat: söndag 28 mars 2010 20:45:29
Tjena!

Blev kvickt tvungen att köpa något för att ta mig till jobbet med, då vänstra kamremmen gick åt helvete på min Alfa 33.. Nu blir det totalrenovering av den motorn samt halva bilen minst..

Köpte mig då en Golf III GT 1,8 från -93.. Billig att köpa och i drift, klockrent pendlaras.. Dock var det ju lite brister som behövs fixas till.. Plånboken säger lägga allt på Alfan, så det får bli budgetfix hela vägen.. Max 20 papp får det kosta.. Grundkostnad 14... Sex papp över till fix och don..

Aset:

Bild

Bakifrån också.. Notera höjdskillnaden fram och bak.. Killen som hade den innan skrapade i titt som tätt och slängde på originalfjädrar fram.. Jag väger dock lite mindre så sänkfjädrar ska på igen..

Bild

Oja den har tvättats sen bilderna togs.. Dock lika skitig igen, måste ge lacken en rejäl omgång vax så skiten rinner av lite fortare..

Saker som har gjorts:

Nya clips till dörllisterna, listerna måste dock bytas då dom rostat i ändarna..

Skitig klädsel, så in i helvete:

Bild

På med skum:

Bild

Nåja, lite skillnad blev det.. Får leta reda på en ångtvätt för att få bort resten..

Bild

Nästa sak att fix är fukt i bakluckan sim berodde på att puckot som monterat de tonade baklysena hade gjort detta med muttrar emellan.. Då rinner massa vatten ner emellan ljusburkarna och karossen.. Lätt att fixa.. Sen var det själva fukten som skulle ut. Ut med bagagerumsmattan och lägga dem på tork. Under reservhjulet satt det skumgummi som mer såg ut som möglig kantarell.. Rev bort alltihop och ska ersätta med lite snyggt tillskuret liggunderlag..

Problem nr 2: Hål och hål

Bild

Bild

Stereo plockades från 156:an som i sin tur fick stereon från 33:an..

Bild

Högtalare snoddes från dessa bajslådor inköpte på Rusta för 150:-, nått lär det väl låta

Bild

Låter gör det, men inte så bra då det inte kommer ljud från diskanterna ovanpå instrumentpanelen.. Så får väl leta reda på några diskanter att placera där uppe eller hitta ett par billiga 6,5" med diskanter på..

Bild

I skitlådorna från Rusta satt det även en ofantligt vacker led-belysning.. Hmm.. Denna borde man kunna använda på något sätt, tänk lågbudget.. Handskfacksbelysningen fungerar inte, ah det fixar vi.

Måste gå att montera ihop detta:

Bild

Med dremelkopian så fixade vi plats:

Bild

Voila sladdar dragna:

Bild

Titta det lyser som värsta pokemonbilen:

Bild

Kostnad än så länge: (Driftskostnader såsom skatt, bensin och tvättmedel räknas inte)

Bil: 14.000:-
Skumtvätt: 79:-
Odorkiller: 49:-
Clips till sidolisterna: 140:-
Färg: 3 x79:-
Däck + framvagnsjobb: 4.000:-
Kvar: = 1.495:-

Saker jag SKA göra: * = Färdigt

Lacka om grillen*
Lacka takspoilern*
Lacka dörrkarmen på förarsidan, den har märken efter inbrott*
Lacka dörren av samma anledning*
Lacka VW-emblemen bak och fram*
Sänka framänden*
Polera och vaxa
Fixa lampan till askfat och tändare, finns mer ledlampor att ta av ifrån skitlådorna*
Byta växelspaksknopp
Byta ratt
Byta pedaler
Rätta upp förarstolen som nu är sned*
Rätta till slutbruken som sitter snett*
Köpa sommardäck/fälg*
Fixa motorn till antennen, nån som vet hur man kommer åt den? Är det genom innerskärmen eller behöver hela ytterskärmen bort?
Tona om rutorna

Saker jag vill göra, dvs om budgeten ändå spricker:

Montera dimljus och honeycombgaller i nedre grillhålen
Byta ut främre blinkers samt "dimljuskåpor" mot rökfärgade.
Nya stolar fram samt omklädning av baksäte
Pianolacka instrumenteringen
Lite chromedetaljering interiört.. Typ låsknappar, vxlspaksknopp och pedaler..
Lacka om bilen
Köpa coilovers
Senast redigerad av Mange33 lördag 15 maj 2010 20:51:15, redigerad totalt 6 gånger.
Alfa Romeo 33 S 16v Permanent 4 - Kamremshaveri - Pallbockad
Golf III GT 1,8 - Pendlaras Projekttråd
Volvo V50 1,8F Summum - Familjekärran

Medlem 2011
Inlägg: 1004
Blev medlem: onsdag 21 april 2004 22:20:06
Ort: Red Street
Jag rullar i:
BMW, Porsche och VW.
InläggPostat: söndag 28 mars 2010 22:53:00
Varför nya stolar? De ser ju rätt kramvänliga ut.
Apropå Springsteens "Racing in the street":

One of his best songs. The strips change, the cars change, the girls change. The heartache, the racing and the song stays the same...


Glidare
Inlägg: 96
Blev medlem: måndag 27 april 2009 23:42:32
InläggPostat: söndag 28 mars 2010 23:48:40
P.P. skrev:Varför nya stolar? De ser ju rätt kramvänliga ut.


Jovars, det är ju iaf nått slags sidostöd, men jämfört med Recarostolarna i 33an så är dom ren skit.. Dessutom hårt nedsuttna och slitna i allmänhet.. Ska dock prova att rikta förarstolen först så får jag se om det blir lite bättre iallafall.. Ett alternativ är att flytta över förarstolen från 33an, men det kommer ju se förjävligt ut..
Alfa Romeo 33 S 16v Permanent 4 - Kamremshaveri - Pallbockad
Golf III GT 1,8 - Pendlaras Projekttråd
Volvo V50 1,8F Summum - Familjekärran


Glidare
Inlägg: 96
Blev medlem: måndag 27 april 2009 23:42:32
InläggPostat: måndag 05 april 2010 12:03:59
Helgen har förutom Elmiabesök bjudit på lack..

Har nu lackat grillen och emblemen halvblank svart.. Även lackat om listen under grillen, dörren och vingen.. Dörren måste dock slipas till och lackas igen då jag fick en ful rinning..
Bilder kommer när det slutat regna..

Råkade ut för en jobbig sak dock.. Märkte att dubben var borta på framhjulen.. Tittade lite noggrannare och upptäckte att så vart det med mönstret också.. 350 mil gamla sulor.. :x Använd er aldrig av Pekkas Framvagnsjustering i GBG.. :x Så nu blir det sänkfjädrar och framvagnsjustering i veckan.. Samt helt nya sommardäck på PCW fälgarna.. Ska beställa nya mittkåpor till dessa också..

Uppdaterat första inlägget med den ekonomiska biten..
Alfa Romeo 33 S 16v Permanent 4 - Kamremshaveri - Pallbockad
Golf III GT 1,8 - Pendlaras Projekttråd
Volvo V50 1,8F Summum - Familjekärran


Glidare
Inlägg: 96
Blev medlem: måndag 27 april 2009 23:42:32
InläggPostat: lördag 15 maj 2010 20:36:40
Har glömt att uppdatera...

Kapade fjädrar fram på, sommarhjul med nya däck på, tack till Däckcity Nybro för hjälpen med det..
Även gjort två framvagnsjusteringar och nu känns den stabil och drar inte varken vid gaspådrag eller inbromsning..
Totalt 4 papp lagda på detta..

Låg och i behov av nedlackning och omlackning...

Bild

Ordnade till diskantproblemet, hittade två Pioneer 3" i 33:an som satt som en smäck efter lite modifiering av kablaget..

Bild

När jag höll på med högtalarna hittade jag lysdioden till larmet som låg lös inne bland kablarna, borrade hål i högtalargallret och tryckte dit den där...

Bild

Några dagar senare lyckades jag rycka av dioden.. Löste detta med en hel radda pokemonbelysning.. :mrgreen:

Bild

Som jag skrivit innan så lutade stolen en del och knakade friskt.. Lyfte ur den och plockade isär den.. Hmm.. Såhär ska det inte se ut va?

Bild

Sådärja, inte snyggt, men stolen är helt klart rakare och tystare..

Bild

Rättade till det sneda avgassystemet, när jag ligger under bilen så hittade jag ett större problem.. Tro fan att det luktar fuktigt i bilen.. Under baksätet:

Bild

Mer jobb väntar framöver.. Skulle vilja lacka om..
Alfa Romeo 33 S 16v Permanent 4 - Kamremshaveri - Pallbockad
Golf III GT 1,8 - Pendlaras Projekttråd
Volvo V50 1,8F Summum - Familjekärran

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron