tjoo!
Tänkte att de va dags att visa kalmar vad jag egentligen håller på med. Som vanligt startar alla mina projekt av någon dålig ide och mycket fritid.
Bilen byggs mest för att jag tycker de är kul.
"nothing extreme, just for fun"
Bakgrundsfakta.
Allt ihop började i maj förra året när växellådan inte ville vara med längre. Började tjuta som bara den när man fick upp lite varv, så de va bara att riva ner den.
Undertiden jag letade växellådor för en vettig peng så råkar jag snubbla över en kompressor till en Mercedes 200 lite billigt. Först va tanken att bygga kompressor sierra nr: 2, men sen en dag håller jag ner kompressorn i motorrummet på bmw och drömde mig bort. En helg tog de och fästerna för kompressorn va klara i bmw'n. Remhjul till veven och spänningsanordningen tog längre tid att tillverka. Tänkte först köra med tryckvakter och extraspridare men ändrade inställning ganska snabbt när de bara strulade. Beställde då den senaste versionen av Megasquirt ( v 3.0 ) Efter rätt mycket hjälp av Izze på cct så lyckades vi få ingång den. Vi körde ut för att mappa den på gatan men upptäcker att insugstempen är nämre 200grader. Stressmeckar ihop en ic och drar tryckrör kors och tvärs. Efter att ic'n va monterad kunde den mappas klart. Mappades på 98oktan och 0.8bar. Körde blackrace och bästa tiden blev 9,5sek 122km/h då tvärr bara med 0,5bars laddtryck pga ett ganska stort läckage.
Körde med bilen ca 100mil tills en insugs ventil inte ville varva så mkt som jag ville. Jag blev arbetslös i samma veva så bilen blev ståendes med motorn ur. Först nu för nån månad sen är bilen ihop byggd fast utan kompressor pga våran vänn sbp.
Motor spec
M42 4 Cyl 1.8L 16V
84.0mm borr x 81.0mm slag
Kompression 10.0:1
Tändföljd 1-3-4-2
Megasquirt v3.0
MSD tändspole
Mercedes Skrukompressor
120nm sträckare
Dellorto Tp 3"
2,5" tryckrör
2,5" insug till kompressorn
Aero ic
Chevy 200mm remhjul
Micro v 1270 belt
Linjär bränsletrycksregulatro
Supra eurospec 300l/h (bränslepump)
Bosch 350cc @60psi
Stereo
Dls 10" 120watt i bandpasslåda.
Gas alpha 4x100watt driver fram/bak system.
Kicker zx 300.1 till dls'n
Alpine iva-m700R med 7tums skärm, separat slutsteg
dvd mp3 mm
Focal K2power kit 5,25, diskant delningsfilter
Interiör
Svart/lila skinstolar. (hela inredningen är tagen från en M3a -97)
Ac-schnitzer växelspaksknopp/handbromshandtag. Fjärrstyrt larm/lås, Backsensorer. el-hissar, stora färddatorn, stora ljudpaketet mm.
Slänger upp en bild på den som den ser ut nu.
De som ligger närmast till hands är att få i kompressorn igen, kanske etanol. Nya fälgar ska monteras och bilen ska fräschas upp allmänt.Tänkte även uppgradera mitt ljudsystem så småning om när pengarna räcker till, Hoppas någon uppskattar att man lägger ut en projekttråd =)
Bmw 318is Kompressor
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Team Kränghäng "Drifting is from Japan Kränghäng is from Sweden"
|
|
Skitfränt bygge ju!
Åker själv med M42 i min E30 så man fick inte alls några idéer när du la upp den här tråden Mazda rx-7 R2 [såld]
Suzuki Swift mkII GTI Mazda Rx-7 Re amemiya |
|
Trevligt!
ECCC Medlem #9
Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i |
|
Några bilder på mina tyskstuk-fälgar jag fick hem för en vecka sen. Fram 8,5" x 16 bak 9,5" x 16
någon som ligger på lager med några 215/40 r16? Btw! Har nu lämnat iväg min kompressor och spjällhus, ska få cnc frästa flänsar så jag kan svetsa nya tryckrör! Har tänkt att spara mina y-rondell ifall jag inte blir nöjd! Måste tacka D0GG3 för att du stannade mig istan och sa till om blinkersen Team Kränghäng "Drifting is from Japan Kränghäng is from Sweden"
|
|
Kommer nog blir fan så mycket bättre med riktiga tryckrör och det dogge det är väl bara massera ner en stor jävla turbo i e30in och ut och ge lite riktigt
R33 GT-R E30 325 Turbo E36 318IS Alfa Romeo 156 2,0ts Team Kränghäng "Drifting is from Japan Kränghäng is from Sweden" |
|
Sagt de förr och säger de igen..! Älskar detta bygget, helt enkelt klockrent
Och ljudet av kompressorn ska vi inte ens tala om, rejält med gåshud..! Drifting is from Japan
Kränghäng is from Sweden Car Custom & Tuning | http://www.carcustomtuning.se ECCC Medlem #10 |
|
Aceto, det var så lite
Har funderat på turbo men den ska funka som brukis så jag skippade dom tankarna. Ska lägga pengarna på en ny sommarbil istället. Dock ska tjejen få ratta Mantorp med E30 i sommar Så när får du tillbaka kompressorn och spjällhuset? Mazda rx-7 R2 [såld]
Suzuki Swift mkII GTI Mazda Rx-7 Re amemiya |
|
Hehe =D
Meningen med min är att den ska fortfarande brukas. De är därför jag gör allt mycket bättre denna sesongen. De är troligtvis klart på söndag =) jaaa frosth_ ljudet är riktigt gutt! Ger mig nästan ribba vafan! =D Team Kränghäng "Drifting is from Japan Kränghäng is from Sweden"
|
|
Idag har jag fått mina flänsar och jag är sjukt nöjd. Tror att jag ska börja nu i veckan att mecka dit de.
Tack Tomas!! Team Kränghäng "Drifting is from Japan Kränghäng is from Sweden"
|
|
detta blir riktigt fint se till och slå på "16" tummarna nu så kan väll jag få hjälpa dig att sänka den en bil kan nämligen aldig bli för låg
¤:::BERGET RACING:::¤
Racing in a Japs is like the Special Olympics... even if you win, you´re still retarded! |
|
Fan så najs det kommer bli:D flänsarna ser riktigt najs ut nu får du ta ur tummen och yxa i kompressorn
R33 GT-R E30 325 Turbo E36 318IS Alfa Romeo 156 2,0ts Team Kränghäng "Drifting is from Japan Kränghäng is from Sweden" |
|
16tummarna måste dit! och jaa volvo_boy.. den kommer bli riktigt låg.
Flänsarna är klockrena =) jaa snart kommer den i. men ska kolla lite imon om jag kan ha kompressorn där ac-kompressorn satt förut. annars har de inte hänt så mkt mer än att jag har spekat slut på några däck i helgen! Team Kränghäng "Drifting is from Japan Kränghäng is from Sweden"
|
|
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst