Twinturbo:s Allround Jeep

Visa upp vad som sker i just ditt garage och ta del av andras förslag.


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: fredag 15 oktober 2010 13:07:58
Tänkte lägga upp en tråd om mitt projekt som inte kommer att resultera i en ren gatbil utan mer allround.
Eftersom jag använder den till så olika saker måste jag kompromissa lite i mina byggplaner så det passar allt jag använder den till (Terrängkörning, Som 2 bil och Blackrace)
Projektet började för ca 4 år sen då jag fick den vilda ideen om att turboladda min Jeep.
Sagt och gjort 2 Td04-12T aggregat monterades samt en intercooler och samtidigt så gick jag över på E85.
Nästa steg var Megasquirt insprutning och bilen blev sen Sveriges första godkända hemmakonverterade flexifuel enligt den nya lagen om efterkonvertering av bilar -93 årsmodell.
En cherokee inhandlades och fick donera sina axlar då de har 4.10 utväxling istället för orginal 3.10 och är mycket kraftigare.
Bild

Axlarnas fäste svetsades om och nya fäste monterades då inget av cherokeen:s fäste passar på wrangler.
Bild

Bilens hela drivlina revs.
Bild

Växellådan renoverades.
Bild

En ny motor hade byggts under vintern och monterades.
Bild

Det som jag tänkt fixa i vår är följande.
Nya grenrör och nytt insug så det blir lättare att komma åt grejorna.
Bild
Bild

Likaså är tanken att montera en elektriskt styrd automatlåda som kommer att styras på 3 sätt Manuellt med spak (då teknik inte alltid fungerar).
Bild

Via datorn som kommer att ha 3 förinställda program man kan välja mellan Terräng, Bränsleoptimerad, Race.
Programmet har även ett manuellläge som kommer att styras via paddlar på ratten.
Bild


Fördelen med att styra automaten med ett eget styrsystem är ju att då kan man ställa in växlingarna som man vill.
Man har även möjlighet att använda lockuppen på 2:an-4:an och slippa onödigt slir (Går att använda lockuppen även på 1:an men det är ju inte att rekommendera).
Håller just nu på med att testa kort och program så jag kan "avlusa" det lite innan montering.
Bild
Senast redigerad av Twinturbo fredag 15 oktober 2010 22:55:06, redigerad totalt 2 gånger.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild

Helvild
Inlägg: 1773
Blev medlem: måndag 03 november 2003 19:50:12
Ort: Kalmar
InläggPostat: fredag 15 oktober 2010 19:16:21
Ballt bygge, :buttrock: [smilie=icon_thumright.gif]
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta.
BPU-kittad 740 turbo
Suzuki samuraj,
Biltransporter utföres i mån av tid.

ledamot
Inlägg: 237
Blev medlem: lördag 28 mars 2009 18:15:37
Ort: Ruda
Jag rullar i:
Volvo 855T5-R , Volvo 740
InläggPostat: fredag 15 oktober 2010 20:02:38
det där känner man igen ifrån jonas - allt ska göras själv :lol: grymt bygge och förhoppningsvis blir de bättre tider på blackracet nästa år !
Den Gula Faran =) --> Numera med en M56H istället för automat
http://www.garaget.org/_IcEMaN_
eccc #40

Team BoomBoom - Dj Service / Uthyrning av ljud och ljus mm.


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: fredag 15 oktober 2010 22:50:03
ice.man skrev:det där känner man igen ifrån jonas - allt ska göras själv :lol: grymt bygge och förhoppningsvis blir de bättre tider på blackracet nästa år !


Bättre tider hoppas jag på då jag bara kunde köra med 0.6 bars laddtryck och max 3000 varv iår för att orginal bränslepump inte hängde med längre.
Motorn är byggd för 1.2 bars laddtryck och effekt kurvan är som bäst mellan 2500-4000 varv.
Idag så anlände ett paket med en aeromotiv tsunami bränslepump som ska vara god för ca 800 hästar på E85 så den ska väl inte bottna.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: tisdag 19 oktober 2010 23:08:06
Den här bilen är riktigt ball!!
Kul att du tillverkar eget oxå! 8)


Det där med styrning till automaten har jag oxå tänkt göra, dock inte grejjat något med (ännu :wink: )
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: onsdag 20 oktober 2010 08:08:06
Jonas skrev:Den här bilen är riktigt ball!!
Kul att du tillverkar eget oxå! 8)


Det där med styrning till automaten har jag oxå tänkt göra, dock inte grejjat något med (ännu :wink: )


Visst är det roligt att göra allt själv och testa olika teorier som ständigt snurrar i skallen även om det inte alltid blir bäst :)
Har ju en fördel att vara omgiven av experter på jobbet som man kan bolla ideer med då vi utvecklar avgassystem till bilar och har metallurger (perfekta att ha vid materialval), tekniker, konstruktionsavd (så man kan få grejorna på riktig ritning), verktygsavd (mycket bra maskiner man kan låna), eget motorlabb etc
Så jag har det bra förspänt för att förverkliga mina ideer.
Väldigt sugen på att montera automaten då styrsystemet är klart och fungerar iallafall på skrivbordet :D men jag ska besikta den med manuelllådan först ifall jag ångrar bytet till automat.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 1649
Blev medlem: fredag 14 maj 2004 03:35:49
Ort: Kalmar
InläggPostat: onsdag 20 oktober 2010 22:07:50
Riktigt tufft bygge!
Syns på grenrören att du jobbar på Faurecia.
Kände även igen din bil från personalparkeringen från den tiden då jag jobbade där :)
Mazda rx-7 R2 [såld]
Suzuki Swift mkII GTI
Mazda Rx-7 Re amemiya
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: torsdag 21 oktober 2010 07:57:45
Vad blir det för automatlåda?
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: torsdag 21 oktober 2010 08:57:20
Jonas skrev:Vad blir det för automatlåda?


Det blir en Aisin AW4 låda, den starkaste orginallådan till Jeep och även den enda med möjlighet till elektrisk styrning av alla växlar samt lockup.
Finns även lamellombyggnadssatser för att höja newtonmetrarna med 30% vilket redan orginal är väldigt högt.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
kassör
Inlägg: 1060
Blev medlem: torsdag 21 oktober 2004 21:03:46
Ort: kalmar
InläggPostat: torsdag 21 oktober 2010 21:31:17
Sjukt skoj att du lagt upp en projekttråd! kommer att följas!!
ECCC Medlem #1


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: tisdag 07 december 2010 23:47:40
Äntligen har jag fått klart min nya tändning för provkörning.
Idag styr megasquirten inte tändningen utan det gör bilens orginalbox vilket gör att den har ju inte rätt kurva vad det gäller E85.
Jag vill ju även plocka bort fördelarn och bara köra med sprutets signal.
Efter lite funderande och koll på EDIS tändningar så bestämde jag mig för att göra ett eget koncept.
Detta består av 6 st vanliga tändspolar, en ombyggd fördelare med 3 st optogivare och ett specialbyggt kretskort för att styra spolpacken.
Tanken är att sprutet ska skicka signal till tändningen som om det vore en tändspole sen styr optogivarna i specialfördelarn vilket spolpack signalen går till.
Det är också lysdioder på alla in och utgångar så man lätt ska se vad felet sitter om det börjar krabba.
Så går allt som det ska så kommer det blinka som ett flipperspel under huven :D
Har även lagt en utgång till en högeffektsled vid remskivan så man ser vilka grader tändningen står på utan att behöva koppla in en tändningsinställningslampa.
Hoppas hinna montera det under veckan.

Bild

Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: tisdag 08 februari 2011 11:32:31
Nu är växelspaken till AW4 automaten klar ifall man vill växla manuellt om styrsystemet klickar.
Bild
Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: tisdag 08 februari 2011 11:38:46
Nu är bakgaveln till Cherokee AW4 automaten omborrad så den passar till min Wrangler.
Bild

Nyborrad med 10 graders förskjutning.
Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: tisdag 08 februari 2011 20:57:12
Bra jobbat! :D
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: tisdag 08 februari 2011 21:09:41
Snyggt bygge! Har kollat en del på det, välgjort!

Behövde du förstärka nått i motorn för att plocka på turbo?
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst