Twinturbo:s Allround Jeep

Visa upp vad som sker i just ditt garage och ta del av andras förslag.


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: onsdag 09 februari 2011 09:21:58
C. Larsson skrev:Snyggt bygge! Har kollat en del på det, välgjort!

Behövde du förstärka nått i motorn för att plocka på turbo?


Den nya motorn är helt nybyggd och bättre grejor i.
Starkare vev, starkare stakar, Keith black racing kolvar, Mopar cam, bättre lyftare, ställbart kamdrev, bearbetad topp, starkare ventilfjädrar, borrat block, alla skruvar och bultar nya.
Den första motorn var en orörd standard motor med 15000 mil på nacken och det funkade det också.

Finns en komplett byggbeskrivning på motorn här:
http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=14547
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: torsdag 10 februari 2011 19:40:44
Twinturbo skrev:Finns en komplett byggbeskrivning på motorn här:
http://www.jeepsweden.net/index.php?showtopic=14547


Intressant läsning [smilie=icon_thumleft.gif]
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i


Glidare
Inlägg: 86
Blev medlem: torsdag 03 juni 2010 17:31:29
Ort: Kalmar
Jag rullar i:
KingCab 2WD-97,Fiesta 1,1-79
InläggPostat: torsdag 10 februari 2011 20:16:33
Kanonfränt att få läsa om denna bilen. Glömmer aldrig när jag bodde i Kvilla. Var inne vid macken på kvällen och tankade, och du drog iväg därifrån och däcken skrek till när man hörde att tvåan åkte i. Hårresande
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: tisdag 22 mars 2011 23:32:11
För att kunna göra en lång mittkonsol som rymmer både bashögtalare och all elektronik så bestämde jag mig för att göra om automaten till knappautomat.
Så nu har jag gjort klart den elektriska styrningen som ska ersätta växelväljaren.
Bild

Ser just nu ut som ett skatbo men jag lovar att väl i bilen ska det kopplas snyggare även om det inte kommer synas.

Har äntligen också fått tag i BIP373 kretsar så att jag kan bygga klart tändningen med riktiga styrkretsar så hoppas jag att det äntligen ska funka.
Styrningen till tändningen har funkat perfekt men kretsarna har släppt igen krypströmmar så att det blivit för dålig gnista men nu bör det problemet försvinna då dessa ger fullt eller inget + tål mer ström och strömbegränsade + värme säkrade.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: torsdag 24 mars 2011 21:53:13
Sköts växellådan med solenoider eller helt mekaniskt?

På GMs nyare lådor är det ju riktigt enkelt att konvertera om till knapp-automat.
Där finns ju till eftermarknaden framtagna färdiga "växlingspaneler" med "pil upp" och "pil ned" som man t.ex kan sätta bakom ratten.
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: torsdag 24 mars 2011 23:49:55
Jonas skrev:Sköts växellådan med solenoider eller helt mekaniskt?

På GMs nyare lådor är det ju riktigt enkelt att konvertera om till knapp-automat.
Där finns ju till eftermarknaden framtagna färdiga "växlingspaneler" med "pil upp" och "pil ned" som man t.ex kan sätta bakom ratten.


Växlingarna 1,2,3,4,lockup sköts med solenoider och där är styrsystemet klart med både en liten växelspak "på bild innan i inlägget" och via programmerbar datorstyrning samt möjlighet till paddlar på ratten.
Det jag gjort nu ska styra växelväljaren P R N D 1-2 3 (vilket är rent mekaniskt) så att jag helt slipper spakar.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: onsdag 27 april 2011 07:39:25
Nytt grenrör håller på att ta form.
Bild

Värmeskyddsplåtar byggda.
Bild

Nya större turbo monterade.
Bild

Även skyddsplåt över turbona klar och rördragningar påbörjade.
Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: torsdag 28 april 2011 18:32:34
[smilie=icon_thumleft.gif]
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: söndag 01 maj 2011 18:57:26
Undrar om man skulle gå till en hjärnskrynklare och få en diagnos på varför man lägger nästan 5 timmar på att få till en snygg rördragning som man sen ändå kommer att täcka över med en aluminiumplåt :roll:
Bild
Iallafall så blev det bra och klart till att bara koppla in oljeröret och dom stålomspunna slangarna till kylningen.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: söndag 01 maj 2011 19:44:31
Det är helt normalt, du kan vara lugn! :D

Har själv lagt 2 månader på en torpedplåt, och den kommer heller inte att synas sedan :lol:
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i
Användarvisningsbild
kassör
Inlägg: 1060
Blev medlem: torsdag 21 oktober 2004 21:03:46
Ort: kalmar
InläggPostat: söndag 01 maj 2011 21:56:23
Snyggt :mrgreen:
ECCC Medlem #1


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: onsdag 08 juni 2011 22:27:14
Nya bränslesystemet klart så nu ska väl motorn få det bränsle den behöver.
Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: torsdag 09 juni 2011 16:49:03
Stackars kardan ;)
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: torsdag 09 juni 2011 22:09:21
Jonas skrev:Stackars kardan ;)


Risken finns att ni behöver förse funktionärerna med en plastpåse till delarna nästa blackrace :D

Får ta det lite lugnt tills automaten är på plats också.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: tisdag 21 juni 2011 09:11:06
Så nu efter en lång helg med mycket skruvande så är lite av grejorna på plats.
Grenrör, insug, fuelrail, spridare, turbo, oljeretur, kabelhärva och downpipen på plats.
Återstår: flytta servopumpen, tryckrör, luftfilter, bränslesystem, spjällhuset och gaswire samt dra om alla ledningarna till spjällhuset.
Till sist måste jag ju även fixa till en annan huv som har ett scoop så grejorna får plats :roll:

Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
FöregåendeNästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst