Bilprovningen..

Snack som inte platsar någon annanstans..
Användarvisningsbild
sekreterare
Inlägg: 1998
Blev medlem: lördag 13 december 2003 23:22:10
Ort: Kalmar
InläggPostat: onsdag 30 juni 2010 13:38:31
Idag är sista dagen med monopolet och jag undrar hur det kommer att bli... det lär ju bli dyrare men kommer det att vara värt det? Kommer det bli lättare att fuska för man känner någon på rätt ställe?


Jag besiktade min astra (ua så klart :wink: ) idag och då kollade de även efter felkoder. Det tycker jag var jättebra för då går det inte att fuska lika lätt längre.


Vad tycker ni andra? För att citera, bra eller anus?
STCS #5143 ECCC #3
Rökning dödar. Och om du dör, mister du en mycket viktig del av ditt liv
Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar
Katt = litet däggdjur med attitydproblem
Om du har ett paraply uppstucket i röven är det dumt att fälla upp det

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: fredag 02 juli 2010 00:01:15
Frågan om det bli dyrare. alla nya företag måste se till att få bilar att besikta hos sig då kommer dom sänka sitt pris under bilprovningen och dom kommer säkert sänka sitt med då det är nu ett vinstvinnade företag och inte statligt. sen är frågan hur många nya företag som kommer komma.

dom kommer aldríg får koppla in en dator i min bil. så länge jag inte ha papper på dom betala om något går sönder. då dom har redan lyckas dock inte i kalmar som jag vet om.
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing
Användarvisningsbild

Småtrimmare
Inlägg: 184
Blev medlem: lördag 25 augusti 2007 17:28:07
Ort: Lilla Tomteby
InläggPostat: fredag 02 juli 2010 01:04:45
skulle kunna bli bättre OM dom nya klarar av å ta bilar med mindre än 10cm markfrigång... så tråkigt att höja alla bilar man har...
Having a fast VOLVO is like coming out of the closet You might surprise people, but you're still GAY

Golf mk2 GTI-16v
Jetta mk2 GT http://www.garaget.org/?car=181874
Jetta mk1 cl diesel http://www.garaget.org/?car=169117
Typ 1 1200 -58 http://www.garaget.org/?car=201936
Användarvisningsbild

Helvild
Inlägg: 1773
Blev medlem: måndag 03 november 2003 19:50:12
Ort: Kalmar
InläggPostat: fredag 02 juli 2010 07:00:08
du borde väl ha snitsen inne? :wink: skämt å sido, tror de kommer bli mer skräp på vägarna.
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta.
BPU-kittad 740 turbo
Suzuki samuraj,
Biltransporter utföres i mån av tid.
Användarvisningsbild
sekreterare
Inlägg: 1998
Blev medlem: lördag 13 december 2003 23:22:10
Ort: Kalmar
InläggPostat: fredag 02 juli 2010 13:50:59
Rexli skrev:Frågan om det bli dyrare. alla nya företag måste se till att få bilar att besikta hos sig då kommer dom sänka sitt pris under bilprovningen och dom kommer säkert sänka sitt med då det är nu ett vinstvinnade företag och inte statligt. sen är frågan hur många nya företag som kommer komma.

dom kommer aldríg får koppla in en dator i min bil. så länge jag inte ha papper på dom betala om något går sönder. då dom har redan lyckas dock inte i kalmar som jag vet om.



felkoderna är på bilar from 2002
STCS #5143 ECCC #3
Rökning dödar. Och om du dör, mister du en mycket viktig del av ditt liv
Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar
Katt = litet däggdjur med attitydproblem
Om du har ett paraply uppstucket i röven är det dumt att fälla upp det
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: torsdag 08 juli 2010 18:23:13
Dyrare eller inte, med fler aktörer blir det mer konkurrens om kunderna, och troligen längre öppettider, och med fler företag blir det fler tider...

För nu är det precis värdelöst att hitta tider :evil:
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Användarvisningsbild

Racer
Inlägg: 515
Blev medlem: lördag 03 februari 2007 12:32:47
Ort: Världsmetropolen Lindsdal
InläggPostat: torsdag 08 juli 2010 20:44:55
Ja, alla tider är uppbokade till samma dag.. går man in på morgonen och kikar så finns det massor med luckor samma dag :| Riktigt drygt.
Mitsubishi Lancer Evolution III GSR
Team KRÄNGHÄNG.. goes sideways... gets wasted!
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 1869
Blev medlem: tisdag 24 juni 2003 14:20:00
Ort: Trekanten
InläggPostat: torsdag 08 juli 2010 21:19:21
Har aldrig haft problem att hitta tider, gäller bara att sitta å kolla av deras hemsida hela tiden.

Men behåll bilprovningen tycker ja de andra e bara skit.
Fatta va skit de kommer rulla på vägarna då de finns kompisar som kan besiktia utan direkt någon koll, visst finns skräckexempel redan ida men inte liknande vad de kommer bli.
Tex en verkstad som helt plötsligt får besiktia, hur mkt vill inte dom tjäna å hur mkt jobb kan inte dom då sälja pga av fusk när en helt ovetande person kommer in???
Nä skräp e vad det är.

Nä behåll SvenskBilprovning å behåll priset de e ida för det tycker jag e ett lagom pris, satsa å lägg pengar på att sänka skatterna istället för att lägga miljoner på det här skiten :?
Brumm brumm å summ summ....
Användarvisningsbild
vice ordförande
Inlägg: 5602
Blev medlem: onsdag 29 oktober 2003 22:08:35
Ort: Kalmar
InläggPostat: torsdag 08 juli 2010 21:31:51
Håller med Kembring där!


Har inte upplevt det som något större problem att hitta tider.
Kollar man både Kalmar, Nybro och Borgholm så brukar man kunna hitta en tid ganska snabbt.

Tycker även att det är bra att en utomstående/opartisk person kontrollerar bilen, det gör ju att det är i de flesta fall 2 olika personer/år som letar säkerhetsbrister. (Den som servar bilen och den som besiktigar)
Liten risk att två personer missar samma sak.
Det är ju riktigt ovanligt att man hör om bilar som råkar ut för trafikolyckor pga tekniska saker som gått sönder..


Så ska man vara ärlig så är Bilprovningen en jävligt bra instans, även om dom "motarbetar och ger oss jobb" :mrgreen: :lol:
ECCC Medlem #9

Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t
Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: lördag 10 juli 2010 10:51:43
Kemargoi skrev:Har aldrig haft problem att hitta tider, gäller bara att sitta å kolla av deras hemsida hela tiden.

Men behåll bilprovningen tycker ja de andra e bara skit.
Fatta va skit de kommer rulla på vägarna då de finns kompisar som kan besiktia utan direkt någon koll, visst finns skräckexempel redan ida men inte liknande vad de kommer bli.
Tex en verkstad som helt plötsligt får besiktia, hur mkt vill inte dom tjäna å hur mkt jobb kan inte dom då sälja pga av fusk när en helt ovetande person kommer in???
Nä skräp e vad det är.

Nä behåll SvenskBilprovning å behåll priset de e ida för det tycker jag e ett lagom pris, satsa å lägg pengar på att sänka skatterna istället för att lägga miljoner på det här skiten :?



För starta besiktinings företag. så får inte ens din bro ha en verkstad då bli du inte godkänd tack vare att man ska inte kunna fuska.

Hämtat i från: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Kontrollbesiktning/konkurrens-2010/Fragor--svar/Vad-kravs-for-att-starta-ett-besiktningsforetag/

Vad krävs för att starta ett besiktningsföretag?

För att få besikta fordon efter den 1 juli 2010 krävs att företaget har en ackreditering. Företaget ansöker om ackreditering hos Swedac. I ansökan talar man om vilken eller vilka kategorier av fordon företaget vill besikta (enbart lätta fordon, enbart tunga fordon, traktorer och motorredskap - eller en kombination av dessa) samt i vilket eller vilka län det tänker verka. Utöver detta kontrollerar Swedac en del andra saker, såsom att den tekniska utrustningen och kompetensen finns, krav på kvalitetssystem, att företaget är registrerat i Sverige, att skatten har betalats in och att ingen i företagsledningen är dömd för grov brottslighet. Besiktningsföretaget får heller inte stå i något beroendeförhållande till exempelvis någon som bedriver fordonsreparationer.
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 1869
Blev medlem: tisdag 24 juni 2003 14:20:00
Ort: Trekanten
InläggPostat: lördag 10 juli 2010 22:16:58
Å detta skulle inte kunna gå att fuska med menar du??

Det hela är ett stort skämt, hur fan ska dom kunna kolla om man är kompis med någon som har verkstad?? En släckting visst det köper ja e inte så svårt men en kompis kan ju aldrig någon bevisa å vipps så va det fixat en massa jobb dit samt massa anmärkningar som i mina bilmekanikerögen är löjliga.

Detta kommer bli ett fiasko med höjda priser å mer pissiga anmärkningar...
Brumm brumm å summ summ....

Medlem 2011
Inlägg: 502
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 23:38:19
Ort: Färjestaden
Jag rullar i:
en röd liten bmw
InläggPostat: söndag 11 juli 2010 23:46:32
Kemargoi skrev:Å detta skulle inte kunna gå att fuska med menar du??

Det hela är ett stort skämt, hur fan ska dom kunna kolla om man är kompis med någon som har verkstad?? En släckting visst det köper ja e inte så svårt men en kompis kan ju aldrig någon bevisa å vipps så va det fixat en massa jobb dit samt massa anmärkningar som i mina bilmekanikerögen är löjliga.

Detta kommer bli ett fiasko med höjda priser å mer pissiga anmärkningar...


Frågan är hur många kompisar som skulle göra så. risken finns alltid att någon kommer på en och där sitter man i träsket.
Och det är inte gratis att starta ett företag. så då står man där sedan med skulden och kommer nog aldrig igen få jobba som en besiktningsman.
och tro att svårt få tag på jobb efter en sån sak.

Hade jag startat en besiktningsfirma. hade jag skitit i vem det varit. samma regler gäller för alla.
ECCC Medlem #98
_________________
Ägare till:
Bmw 316i -92
Volvo amazon -70
_________________
Pläp Racing
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: måndag 12 juli 2010 19:59:55
Undra om kraven på besiktningsmännen blir samma...

Va helt sjuka krav som man fick svara ja eller nej på när jag skulle söka jobb som bilprovare...
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Användarvisningsbild
sekreterare
Inlägg: 1998
Blev medlem: lördag 13 december 2003 23:22:10
Ort: Kalmar
InläggPostat: måndag 12 juli 2010 22:23:30
C. Larsson skrev:Undra om kraven på besiktningsmännen blir samma...

Va helt sjuka krav som man fick svara ja eller nej på när jag skulle söka jobb som bilprovare...



ge gärna några exempel
STCS #5143 ECCC #3
Rökning dödar. Och om du dör, mister du en mycket viktig del av ditt liv
Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar
Katt = litet däggdjur med attitydproblem
Om du har ett paraply uppstucket i röven är det dumt att fälla upp det
Användarvisningsbild
Medlem 2011
Inlägg: 451
Blev medlem: fredag 09 mars 2007 23:26:30
Ort: Kalmar/Ölands Sandvik
Jag rullar i:
Volvo 940 turbo -91
InläggPostat: måndag 23 augusti 2010 21:34:22
Lioness skrev:
C. Larsson skrev:Undra om kraven på besiktningsmännen blir samma...

Va helt sjuka krav som man fick svara ja eller nej på när jag skulle söka jobb som bilprovare...



ge gärna några exempel

Ber om ursäkt att det tatt sån tid ;) Har inte haft tid att sitta här :(

Ett av kraven b.la va att du INTE fick hjälpa vänner eller släktingar utom närmaste familjen att reparera system som ingår i besiktningskontrollen, underförstått: Du får inte hjälpa din kusin att byta bromsok eller lamdasond t.ex.

Du fick inte själv besikta din egen, dina närmaste vänners, din familjs eller närmaste släktingars bilar för att undvika fusk och kompisbedömning.

Du fick inte så mycket som nämna att du kan hjälpa en kund att reparera ens det enklaste felet (t.ex byta en glödlampa).

Kraven var bindande och gällde under hela din anställning, och straffsats skulle utgå ifall något av det inte följdes (och blev påkommet ska tilläggas).

Undrar hur många som klarat sig en längre tid ;)
Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Nästa

Återgå till Offtopic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron