Tänkte lägga upp en tråd om mitt projekt som inte kommer att resultera i en ren gatbil utan mer allround.
Eftersom jag använder den till så olika saker måste jag kompromissa lite i mina byggplaner så det passar allt jag använder den till (Terrängkörning, Som 2 bil och Blackrace)
Projektet började för ca 4 år sen då jag fick den vilda ideen om att turboladda min Jeep.
Sagt och gjort 2 Td04-12T aggregat monterades samt en intercooler och samtidigt så gick jag över på E85.
Nästa steg var Megasquirt insprutning och bilen blev sen Sveriges första godkända hemmakonverterade flexifuel enligt den nya lagen om efterkonvertering av bilar -93 årsmodell.
En cherokee inhandlades och fick donera sina axlar då de har 4.10 utväxling istället för orginal 3.10 och är mycket kraftigare.
Axlarnas fäste svetsades om och nya fäste monterades då inget av cherokeen:s fäste passar på wrangler.
Bilens hela drivlina revs.
Växellådan renoverades.
En ny motor hade byggts under vintern och monterades.
Det som jag tänkt fixa i vår är följande.
Nya grenrör och nytt insug så det blir lättare att komma åt grejorna.
Likaså är tanken att montera en elektriskt styrd automatlåda som kommer att styras på 3 sätt Manuellt med spak (då teknik inte alltid fungerar).
Via datorn som kommer att ha 3 förinställda program man kan välja mellan Terräng, Bränsleoptimerad, Race.
Programmet har även ett manuellläge som kommer att styras via paddlar på ratten.
Fördelen med att styra automaten med ett eget styrsystem är ju att då kan man ställa in växlingarna som man vill.
Man har även möjlighet att använda lockuppen på 2:an-4:an och slippa onödigt slir (Går att använda lockuppen även på 1:an men det är ju inte att rekommendera).
Håller just nu på med att testa kort och program så jag kan "avlusa" det lite innan montering.
Twinturbo:s Allround Jeep
48 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00 Ort: Torsås |
Senast redigerad av Twinturbo fredag 15 oktober 2010 22:55:06, redigerad totalt 2 gånger.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson |
Ballt bygge,
Audi A4 TDI -97
745+2,5tdi= Svenskt stål med tyskt hjärta. BPU-kittad 740 turbo Suzuki samuraj, Biltransporter utföres i mån av tid. |
|
Inlägg: 237
Blev medlem: lördag 28 mars 2009 18:15:37 Ort: Ruda Jag rullar i: Volvo 855T5-R , Volvo 740 |
det där känner man igen ifrån jonas - allt ska göras själv grymt bygge och förhoppningsvis blir de bättre tider på blackracet nästa år !
Den Gula Faran =) --> Numera med en M56H istället för automat
http://www.garaget.org/_IcEMaN_ eccc #40 Team BoomBoom - Dj Service / Uthyrning av ljud och ljus mm. |
Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00 Ort: Torsås |
Bättre tider hoppas jag på då jag bara kunde köra med 0.6 bars laddtryck och max 3000 varv iår för att orginal bränslepump inte hängde med längre. Motorn är byggd för 1.2 bars laddtryck och effekt kurvan är som bäst mellan 2500-4000 varv. Idag så anlände ett paket med en aeromotiv tsunami bränslepump som ska vara god för ca 800 hästar på E85 så den ska väl inte bottna. Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson |
Den här bilen är riktigt ball!!
Kul att du tillverkar eget oxå! Det där med styrning till automaten har jag oxå tänkt göra, dock inte grejjat något med (ännu ) ECCC Medlem #9
Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i |
|
Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00 Ort: Torsås |
Visst är det roligt att göra allt själv och testa olika teorier som ständigt snurrar i skallen även om det inte alltid blir bäst Har ju en fördel att vara omgiven av experter på jobbet som man kan bolla ideer med då vi utvecklar avgassystem till bilar och har metallurger (perfekta att ha vid materialval), tekniker, konstruktionsavd (så man kan få grejorna på riktig ritning), verktygsavd (mycket bra maskiner man kan låna), eget motorlabb etc Så jag har det bra förspänt för att förverkliga mina ideer. Väldigt sugen på att montera automaten då styrsystemet är klart och fungerar iallafall på skrivbordet men jag ska besikta den med manuelllådan först ifall jag ångrar bytet till automat. Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson |
Riktigt tufft bygge!
Syns på grenrören att du jobbar på Faurecia. Kände även igen din bil från personalparkeringen från den tiden då jag jobbade där Mazda rx-7 R2 [såld]
Suzuki Swift mkII GTI Mazda Rx-7 Re amemiya |
|
Vad blir det för automatlåda?
ECCC Medlem #9
Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i |
|
Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00 Ort: Torsås |
Det blir en Aisin AW4 låda, den starkaste orginallådan till Jeep och även den enda med möjlighet till elektrisk styrning av alla växlar samt lockup. Finns även lamellombyggnadssatser för att höja newtonmetrarna med 30% vilket redan orginal är väldigt högt. Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson |
Sjukt skoj att du lagt upp en projekttråd! kommer att följas!!
ECCC Medlem #1
|
|
Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00 Ort: Torsås |
Äntligen har jag fått klart min nya tändning för provkörning.
Idag styr megasquirten inte tändningen utan det gör bilens orginalbox vilket gör att den har ju inte rätt kurva vad det gäller E85. Jag vill ju även plocka bort fördelarn och bara köra med sprutets signal. Efter lite funderande och koll på EDIS tändningar så bestämde jag mig för att göra ett eget koncept. Detta består av 6 st vanliga tändspolar, en ombyggd fördelare med 3 st optogivare och ett specialbyggt kretskort för att styra spolpacken. Tanken är att sprutet ska skicka signal till tändningen som om det vore en tändspole sen styr optogivarna i specialfördelarn vilket spolpack signalen går till. Det är också lysdioder på alla in och utgångar så man lätt ska se vad felet sitter om det börjar krabba. Så går allt som det ska så kommer det blinka som ett flipperspel under huven Har även lagt en utgång till en högeffektsled vid remskivan så man ser vilka grader tändningen står på utan att behöva koppla in en tändningsinställningslampa. Hoppas hinna montera det under veckan. Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson |
Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00 Ort: Torsås |
Nu är växelspaken till AW4 automaten klar ifall man vill växla manuellt om styrsystemet klickar.
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson |
Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00 Ort: Torsås |
Nu är bakgaveln till Cherokee AW4 automaten omborrad så den passar till min Wrangler.
Nyborrad med 10 graders förskjutning. Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson |
Bra jobbat!
ECCC Medlem #9
Saab 9-5 2,3T / 9000 2,3t Opel Rekord 2,0i / Rekord 2,3T / Astra 1,6i |
|
Snyggt bygge! Har kollat en del på det, välgjort!
Behövde du förstärka nått i motorn för att plocka på turbo? Om något någonsin fungerar som det ska, ta genast isär det och kontrollera varför!
Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering! Kör: Volvo 940 Turbo -91 |
|
48 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster