Twinturbo:s Allround Jeep

Visa upp vad som sker i just ditt garage och ta del av andras förslag.


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: tisdag 16 april 2013 10:13:05
Så blev det en rivstart igen för projekt automatlåda som skulle varit klart för länge sen om jag inte hittat gastuber på plocket så biogasprojektet kommit emellan.
I fredags så tvärlåste växellådan och gick inte att rubba, fördelningslådan visste jag var kass efter att lille grabben skulle visa vad Jeepen gick för och knäckte den samt kardanen.
Nu är automatlådan iallafall på plats samt nya fördelningslådan och jag håller som bäst på att försöka lista ut hur jag kopplat och programmerat den elektriska styrningen för 1,5 år sedan :confusion-scratchheadyellow:
Är ju lite sladdar och styrningar men som tur är så har jag kommenterat alla rader i koden och gjort schema på alla kopplingar så efter lite läsning så är jag nog på banan.

Bild

Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: onsdag 08 maj 2013 07:27:29
Så nu är allt uppe och snurrar nya automatlådan på plats styrningen funkar vad det gäller styrning av fram, back, neutral etc och med den manuella joysticken till 1,2,3,4 lockup så nu ska jag börja finlira på programmeringen som styr automatiska växlingen samt paddlarna.
Programmet och reläutgångarna är klart och verkar funka men nu behövs läggas in när den ska växla upp och ner samt paddlarna ska tillverkas och monteras.
Nu när det var så länge sen man gjorde allt klart så finns det häftigare grejor idag som inhandlats och växlingen kommer att byggas om igen med de nya grejorna (för 3:dje gången)
Först hade jag ett iokort till datorn som styrde allt men då behövde ju laptopen vara igång som sitter i bilen då byggde jag om till microkontroller kort så det funkar utan dator men även kan styras med datorn.
Nu ska jag byta dator mot en mikrodator som även kan styra microkontrollerkorten direkt så det blir förhoppningsvis sista ombyggnaden på systemet.
Denna dator kommer även ersätta stereon då den är kass och microdatorn kan göra allt som stereon kan samt även köra film i full HD.

Nya datorn fotad tillsammans med ett visitkort av normalstorlek.
Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson


Övningskörare
Inlägg: 34
Blev medlem: torsdag 02 september 2010 09:16:00
Ort: Torsås
InläggPostat: torsdag 05 september 2013 13:20:38
Blev ändrade planer på automatlådestyrningen hittade nya fräna grejor så snart åker den gamla ut även om den har funkat bra men det fanns för lite möjligheter att använda olika växlingstabeller. Så nu håller jag för fullt på att programmera ett större kort som kommer ersätta både den gamla växellådsstyrningen + CNG (gas) styrningen samt den elektriska växelväljaren som idag använder vanliga microbrytare för att positionera sig.
Den nya styrningen kommer styra 2 motorer för växel och 4wd styrning samt ett reläkort med 8 utgångar som ska styra växelväljarmotorerna samt solenoiderna till automaten den kommer även styra reläkort med 4 utgångar till CNG styrningen. Vidare så planeras byte till MS3 + MS3X motorstyrsystem i vinter som också kommer att styras från denna kontrollen (table switch).
Den nya kommer att ha möjlighet till 5 olika växlingstabeller (eller hur många man vill men tyckte det räckte) och de styrs från en touchskärm som jag tänker fälla in i instrumentbrädan istället för de instrument som finns där idag (har bytt alla mätare redan utom hastighet och varvräknare).
Det kommer ju även finnas som på den gamla möjlighet att växla manuellt med paddlar.
Den ska också visa hastigheten så jag kan plocka bort hastighetsmätaren.
Så här kommer den se ut, alla knappar är programmerade och klara men inte utgångarna än utan det blir nästa steg.

Bild
Jeep Wrangler, Sveriges första godkända hemmabyggda flexifuel
Bo Wernersson
Föregående

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron