Organiserade fortkörare vill ta nya vägar | East Coast Car Club

Organiserade fortkörare vill ta nya vägar

Streetracing är ett växande problem i Kalmar. Nu tar förarna saken i egna händer och vill legalisera sin illegala verksamhet.

Det amerikanska fenomenet streetracing har spritt sig över världen. Reglerna är enkla. Två bilar på startlinjen. En 201 eller 402 meter lång väg eller gata. Först till målflagg vinner.

I stor utsträckning liknar det motorsporten dragracing. Skillnaden är bara att här är det frågan om snabba privatbilar som kör på allmänna vägar.

Till förtret för en del, till glädje för andra, växer ”sporten” snabbt i sydöstra Sverige. Inte minst i Kalmartrakten, där den så kallade Nickeborakan utanför Läckeby blivit något av en inofficiell tävlingsplats.

– 50-100 bilar brukar ställa upp. Intresset är enormt och går inte hålla tillbaka. Därför vill vi inget hellre än legalisera verksamheten, säger Bartek Mårtensson, ordförande i nybildade Kalmar Streetracers.

Genom att organisera sig i en traditionell förening vill Bartek Mårtensson och hans kompisar få till stånd en diskussion med kommunen och polisen. Allt i syfte att få bort vansinneskörningar på allmänna vägar.

Vill bli lagliga

På söndagen hade Kalmar Streetracers ett möte i Jenny Nyströmsskolans aula där föreningens styrelse informerade intresserade om vad som är på gång. Medlemmarna medger att de tävlingar som hittills arrangerats varit illegala.

– Men vi vill inget hellre än bli lagliga. För detta krävs att vi får möjlighet att köra på antingen tillfälligt avstängda vägar eller lämpliga inhägnade områden. Det är enda sättet att få bort de som vill köra streetracing från vanliga gator och vägar, säger Bartek Mårtensson

Inom Kalmar Streetracers menar man alltså att företeelsen kommit för att stanna. Intresset för de inofficiella tävlingarna på till exempel ”Bäckeborakan” stiger stadigt. Det hjälper inte att polisen i princip varje gång kommer dit och stoppar arrangemanget. Men de kommer för sent.

Har mött förståelse

– Vi får snabbt information om polisen är på väg och avbryter då omedelbart aktiviteterna. Om vi inte kan fortsätta innebär det bara att problemet flyttas någon annanstans. Då brukar bilförarna dela upp sig i mindre grupper och genomföra sina race någon annanstans. Därför menar vi att det bästa för alla parter vore att vi får hjälp med någon plats där vi kan köra, säger Bartek Mårtensson.

Kontakter har redan tagits med Kalmar kommun. De första intrycken från Kalmar Streetracers sida var att man möttes av förståelse. Men till söndagens möte var det ingen kommunal representant som dök upp.


Peter Karlsson, Barometern

Inlägget publicerades 2003-11-07, 01:00